Od czego zacząć projekt własnej gry planszowej?
KartonDlaCiebie 26 październik 2020

Od czego zacząć projekt własnej gry planszowej?

Gry planszowe niosą wiele radości właściwie na każdym etapie, od przeglądania ofert sklepów, przez otwieranie pudełka do samej rozgrywki. Jeśli choć raz próbowałeś iść alternatywną drogą i stworzyć planszówkę samemu, to zapewne wiesz jak trudne jest zbalansowanie rozgrywki i utworzenie spójnych reguł. W poniższym artykule postaram się pomóc Ci w tym procesie!

Własna gra planszowa - założenia

Jeśli w ogóle zacząłeś rozważać stworzenie własnej gry planszowej, to z pewnością masz pomysł na ciekawą mechanikę lub otoczkę fabularną do gry. Z doświadczenia wiem, że rzadko kiedy końcowa wersja gry zawiera początkowe założenia, ale z pewnością nie warto z nich rezygnować. Są one motorem do działania, czyli najbardziej potrzebną rzeczą w całym przedsięwzięciu.

Warto przemyśleć jaką grupę docelową mamy na myśli. Chciałbym tu głównie wyróżnić dwa rodzaje: gry familijne i gry dla miłośników planszówek. Tym drugim nie będzie przeszkadzać rozbudowana instrukcja, sterty elementów czy długa rozgrywka. Jednak znacznie większą grupą odbiorców stanowią ludzie przeciętni, którzy nie mają ochoty czytać książki zasad przed rozgrywką i co minutę tłumaczyć dzieciom zawiłości mechaniki. Co ciekawe, jeśli gra spełni założenia familijne, to prawdopodobnie będzie się również nadawać do gry ze znajomymi. I właśnie o takich założeniach opowiem w tym artykule.

Linia fabularna gry planszowej

Zacznijmy więc od przypadku, w którym punktem wyjściowym jest fabuła. Dajmy na to, że jesteś miłośnikiem żeglugi i ogólnie pojmowanych wypraw wodnych. Marzy Ci się gra, w której będziesz mógł łupić okręty innych lub budować potężną flotę. Warto żeby gra znalazła oparcie w rzeczywistych wydarzeniach. Sprawdź więc, które kraje i nacje słynęły z żeglugi, jakie statki posiadały i do czego je wykorzystywały. Tym tropem dojdziesz do tego, że potęgą morską w swoich czasach byli np.: Fenicjanie, Wikingowie, Chińczycy, Holendrzy i Anglicy. W tym momencie dysponujesz przekrojem czasów o zasięgu ponad dwóch tysięcy lat. W tym wypadku stoisz przed wyborem, czy postawić na statyczny czas w obrębie dominacji jednego z tych ludów, czy zamieścić w grze ewolucję żeglugi. Jeśli zdecydujesz się na konkretny czas to poszukaj konkretnych postaci historycznych, w których role będą mogli wcielić się gracze. Jeśli zależy Ci na pokazaniu ewolucji, to zdecydowanie lepszym wyborem będzie, gdy gracze wcielą się w nacje.

Mechanika własnej gry planszowej

Projektowaniu gry planszowej towarzyszy zawsze ogrom pomysłów związanych z potencjalną rozgrywką. Niestety najczęściej popełnianym błędem jest przesycenie gry zasadami. Postaraj się wybrać jeden z pomysłów i go rozwijać. Jeśli w swojej grze planowałeś umieszczać żetony, karty, pionki, kostki, płytki, osobną planszę dla każdego gracza i planszę główną, to gratuluję pomysłowości, jednak lepiej będzie jeśli te pomysły podzieli się na osobne gry, ewentualnie dodatki do podstawowej wersji.

Zastanów się, na którym elemencie mechaniki zależy Ci najbardziej. Najłatwiej zrobić jest grę z kartami, ważne jednak żeby karty te posiadały jak najmniej tekstu, a najlepiej jedynie intuicyjne symbole. Gry, w których każda karta robi co innego są męczące i zniechęcają wielu niedzielnych graczy. Warto też pomyśleć o graczach, którzy mają wadę wzroku wynikającą z wieku, choć może się wydawać, że okulary załatwiają sprawę, to jednak często czytanie małych literek na każdej karcie będzie sprawiać im trudność.

Statystycznie najlepiej prezentują się gry planszowe z pionkami i kostkami. Są to intuicyjne elementy, które umieszczane są w najprostszych i dobrze znanych grach typu monopoly czy chińczyk.

Krótkie podsumowanie

W tej części artykułu o tworzeniu gier planszowych zapoznaliśmy się z podstawowymi założeniami dotyczącymi założeń projektowych grych. W kolejnych częściach omówimy jak przejść do etapu tworzenia gry planszowej.

Poniżej zamieszczam krótkie podsumowanie:

  • - miej na uwadze graczy leniwych, mniej rozgarniętych oraz starszych,
  • - z pomysłów na mechanikę wybierz ten najprostszy,
  • - poczytaj więcej na temat głównego wątku fabularnego i zamieść w grze smaczki z danej tematyki,
  • - zrezygnuj z tekstu na kartach, jeśli możesz zastąp go obrazkami lub skrótowymi hasłami,
  • - pomyśl nad umieszczeniem w grze pionków, które pozwolą lepiej orientować się w systemie punktowania lub sytuacji w grze.