GraPlanszowaDlaCiebie 15 marzec 2021

Jak szybko i skutecznie tłumaczyć zasady gry planszowej

Gry planszowe od wieków stanowią wspaniałą formę rozrywki dla całej rodziny. Niestety planszówki mają to do siebie, że potrafią zniechęcić niektóre osoby, jeszcze przed przystąpieniem do rozgrywki. Mowa tu oczywiście o skomplikowanych zasadach gry, które w przypadku osób, które pierwszy raz do niej zasiadają. W takim przypadku należy odpowiednio wytłumaczyć zasady gry, aby były one w pełni zrozumiałe, a rozgrywka mogła być prowadzona w prawidłowy sposób.

Jak tłumaczyć, by inne osoby zrozumiały?

Każda gra planszowa zarówno ta dostępna w popularnych sieciówkach, jak i gra planszowa na zamówienie produkowana przez renomowaną drukarnię powinna posiadać na wyposażeniu dobrze przygotowaną i czytelną instrukcję z zasadami gry. Dlatego, gdy zapraszasz rodzinę lub przyjaciół do wspólnej zabawy, Twoim obowiązkiem jest zapoznać ich z regułami. Proces ten może wydawać się nieco skomplikowany, zarówno z perspektywy gospodarza, jak i pozostałych graczy. Nie powinien jednak wpływać na decyzję o rezygnacji z odkrywania nowych gier planszowych na rzecz popularnego Monopoly czy Dixit. Jak zatem tłumaczyć by odbyło się to sprawnie, szybko i skutecznie? Podpowiadamy.

Przeczytaj instrukcję na głos lub daj ją do przeczytania każdemu z graczy

Na samym początku warto przeczytać na głos całą instrukcję gry planszowej lub dać ją do przeczytania każdemu z uczestników zabawy. Z perspektywy tłumaczącego drugi sposób wydaje się znacznie prostszy, ponieważ nie wymaga wysiłku głosowego, jednak nie zawsze jest skuteczny. Niekiedy jedno przeczytanie nie wystarczy, by zrozumieć nawet najprostsze zasady gry.

Przemyśl, zanim zaczniesz tłumaczyć

Zanim przejdziesz do kluczowego tłumaczenia gry, zastanów się dobrze, co i w jaki sposób chcesz przekazać innym. Warto wcześniej przemyśleć i zaplanować rozmowę, aby była ona w pełni spójna i zrozumiała.

Wbrew pozorom tłumaczenie nie jest wcale takie proste, jak mogłoby się wydawać. Pomimo że znamy zasady gry, nie zawsze umiemy je dobrze i przede wszystkim w sposób zrozumiały przekazać. Dlatego ważne jest, aby w pomieszczeniu panowała cisza, a osoby słuchające skupiły się nad tym, co tłumaczący ma do przekazania. Jeśli odbiorcy nie będą odpowiednio skupieni, nie ma możliwości, aby zrozumieli, co gospodarz ma im do przekazania - mogą zapamiętać jedynie szczątkowe informacje, które nijak mają się do całości zasad.

Ucz w trakcie gry!

Po przeczytaniu i wstępnym zapoznaniu z zasadami gry warto rozpocząć rozgrywkę, w której trakcie będziesz mógł pokazać, o co w tym wszystkim tak naprawdę chodzi. Według wielu osób to najlepszy i najszybszy sposób na zrozumienie zasad gry planszowej. Trzeba jednak przyznać, że dla wielu osób może być to czasochłonne i nieco denerwujące, dlatego warto zapytać, czy każdy ma na to ochotę. Jeśli nikt nie zgłasza sprzeciwu, warto zagrać, chociaż w jedną partię, gdzie w jej trakcie nowi gracze będą mogli zapoznać się z regułami gry.

Nie denerwuj się. To nie pomaga!

Stres i nerwy zdecydowanie nie pomagają, kiedy musisz coś komuś wytłumaczyć. Dlatego, zanim przystąpisz do tłumaczenia zasad, weź głęboki oddech i się zrelaksuj. Warto wiedzieć, że podczas tłumaczenia reguł gry planszowej, słuchacze będą zadawać dużo pytań, a Ty będziesz musiał wielokrotnie się powtarzać. Nie powinno to jednak nikogo zniechęcać i wyprowadzać z równowagi. To, czy zabawa przy grach planszowych będzie udana, w dużej mierze zależy od osoby tłumaczącej i jej nastawienia.

Jeśli nie potrafisz jednak dobrze tłumaczyć, szybko się denerwujesz, to nie podejmuj się takiego zadania. Pozwól to zrobić komuś innemu, lub wybierzcie po prostu inną mniej skomplikowaną grę. Pamiętaj, że gry planszowe to jedynie forma rozrywki, która ma sprawiać przyjemność, a nie stresować.